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田中賞 作品部門

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2016年(平成27年度) 【新設】

横浜環状北線トラス橋

YOKOHAMA EXPRESSWAY NORTH ROUTE TRUSS BRIDGE

横浜環状北線トラス橋

  • 首都高速道路(株)神奈川建設局 ,( 株)千代田コンサルタント、IHI・駒井ハルテックJV、(株)フジタ、清水・前田 JV
  • Metropolitan Expressway Co., Ltd. Chiyoda Engineering Consultants Co., Ltd. Fujita Corporation.
    SHIMIZU CORPORATION and MAEDA CORPORATION Joint Venture.
    IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd and KOMAIHALTEC Inc. Joint Venture.
概要Summary
横浜環状北線トラス橋は、横浜市の交通ネットワークの骨格を形成する「横浜環状道路」の北側に位置する横浜環状北線の一部であり、鶴見川、大熊川、江川の3つの河川の合流部に架橋された橋長158mの単純ダブルデッキ鋼床版トラス橋で、同形式としては国内最大支間長を誇る。
 上部工の架設は、河積確保と、架橋地点の堤防のり面に生息する希少生物への配慮から、生態系への影響が生じないように、送出し工法が採用された。
 以上、本橋は、道路線形による制約や架橋地点の自然環境を考慮して、設計・施工上の工夫がなされており、今後の橋梁技術の発展に大きく寄与すると考えられることから,土木学会田中賞に値するものと認められた。
The Yokohama Ring Expressway North Route Truss Bridge is located in the north section of the Yokohama Ring Expressway forming a framework of the traffic network in Yokohama City.
  This bridge is a 158m long, double deck simple truss bridge with steel plate deck and possesses the longest span among those of the nation’s same bridge type.
 Since the constraint of road alignment and natural environment of the construction site have been taken into account on designing and erecting of the bridge properly, it is considered to contribute to the future development of the bridge technology and deserves the Japan Society of Civil Engineers Tanaka award.
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