<< prev.    田中賞 作品部門一覧に戻る   

田中賞 作品部門

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2015年(平成26年度) 【改築】

拡幅と耐荷性向上による源太橋の再生

GENTA Bridge

拡幅と耐荷性向上による源太橋の再生

  • 鳥取県、株式会社パスコ、富士ピーエス・宇部興産機械・高野組特定建設工事共同企業体、極東興和・高田機工・吾妻商事特定建設工事共同企業体、株式会社栗山組、やまこう建設株式会社
  • TOTTORI Pref. PASCO COPRPORATION JV of Fuji P.S Corporation and UBE MACHINERY Co.Ltd. and KOUNOGUMI Corporation JV of KYOKUTO KOWA Corporation and TAKADAKIKO Co.,Ltd and AZUMA SYOJI Co.,Ltd KURIYAMAGUMI Co.,Ltd YAMAKOU Construction Co.,Ltd
概要Summary
源太橋は、昭和26 年に鳥取県内に建設された橋長358mのRC16 径間連続ゲルバー橋であった。幅員が狭く、車両の大型化に伴う耐荷性不足から、拡幅および設計活荷重T-9 荷重からA活荷重への補強が実施され、鋼・コンクリート混合16 径間連続ゲルバー橋としてリニューアルされた。本橋では、RC吊桁を鋼桁に架け替えるとともに、外ケーブルおよび炭素繊維シートによる主桁補強、可動と固定の支承条件の変更によって耐震補強量の低減を図っている。以上のことから、本橋は、老朽化した橋梁を経済的にリニューアルし、有効活用を図っており、これらの技術は、今後の橋梁技術の発展に大きく寄与するものと考えられることから、土木学会田中賞に値するものと認められた。 The GENTA bridge, constructed in 1951, was a 358m long and 16-span continuous RC Gerber girder bridge. Because of its narrow width and small design liveload, this bridge has been renewed to be 16-span continuous steel and RC girder bridge. The RC suspended girders have been replaced by steel girders and reinforced by outer cable and FRP. The fix and move conditions at the bearings have been switched to reduce seismic strengthening cost. The applications of renewal and reinforcement in this bridge, which will contribute significantly to the development of future bridge technology, deserve the Japan Society of Civil Engineers Tanaka award.
PDF

<< prev.    田中賞 作品部門一覧に戻る