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田中賞 作品部門

Outstanding Civil Engineering Achievement Award

2013年(平成24年度)

阿波しらさぎ大橋

Awa Shirasagi Bridge

Awa Shirasagi Bridge

  • 徳島県,八千代エンジニヤリング株式会社,横河ブリッジ・川田工業・アルス製作所JV,東京鐵骨・三井造船・神例造船JV,駒井鉄工・松尾橋梁・アルス製作所JV,アルス製作所・オーエム工業・神例造船JV,横河ブリッジ・高田機工JV,アルス製作所・ミトモ製作所JV,ノヴィルパブリックワークス・大久保産業JV,清水建設・亀井組・共立JV,間組・井上建設・吉成建設JV,大豊建設・姫野組・島谷建設JV,東亜建設・兼子建設・谷口工業JV,奥村組・井上建設・赤松土建JV
  • Tokushima Prefecture, Yachiyo Engineering Co., Ltd. , Joint Venture of Yokogawa Bridge Corp., Kawada Industries, INC. and ARS Bridge & Engineering Co., Ltd., Joint Venture of TTK Corp., Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd. and Kanrei shipbuilding Co., Ltd., Joint Venture of Komaihaltec INC., IHI Infrastructure Systems Co., Ltd. and ARS Bridge & Engineering Co., Ltd., Joint Venture of ARS Bridge & Engineering Co., Ltd., Novil Public Works Corp. and Kanrei shipbuilding Co., Ltd., Joint Venture of Yokogawa Bridge Corp. and Takadakiko Co., Ltd., Joint Venture of ARS Bridge & Engineering Co., Ltd. and MITOMO SEISAKUSYO, Joint Venture of Novil Public Works Corp. and Ohkubo Industry Co., Ltd., Joint Venture of Shimizu Corp., Kameigumi Co., Ltd. and KYORITSU, Joint Venture of Hazama Ando Corp., Inoue Construction Co., Ltd. and Yoshinari Construction, Joint Venture of Daiho Corp., Himenogumi Co., Ltd. and Shimatani Construction, Joint Venture of Toa Corp., Kaneko Construction Co., Ltd. and Taniguchi Kogyo Co., Ltd., Joint Venture of Okumura Corp., Inoue Construction Co., Ltd. and AKAMATSU DOKEN
概要Summary
阿波しらさぎ大橋は、橋長575mの4径間連続ケーブルイグレット橋、および橋長350m、橋長366mの5径間連続ラーメン鈑桁橋2連からなる全長1291mの道路橋である。本橋は、吉野川の河口から約2kmに位置し、架橋地点にはシオマネキなどの希少種が生息する干潟が存在するため、干潟部に橋脚を設置しない長大支間とし、かつ鳥類の飛行の障害とならないように世界初の「ケーブルイグレット形式」を採用した。本形式は、ケーブルを張った外観が徳島県の県鳥である白鷺(イグレット)の羽ばたきに似ていることから命名された。本形式の採用にあたり、風洞実験、実橋での振動実験による耐風安定性の検証、並列ケーブルの耐風安定化対策(減衰ダンパー、ヘリカルワイヤの設置)を施している。 Located about 2km from the mouth of the Yoshino River, the Awa Shirasagi Bridge is part of the Tokushima Outer Ring Road Project. This particular section of the construction involves the erection of the 575m superstructure comprised of the four-span continuous "Cable Egret" plate-girder bridge.
A long span was used due to the presence of a tidal flat at the base of the bridge that serves as a habitat for rare species. As a measure to avoid obstructing the flight paths of birds, this bridge form was employed with its low height for the main masts and minimal amount of cable strands.
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