【土木学会舗装工学論文集 第11集 2006年12月】

舗装工学論文集 Vol.11, pp.147-154, 2006.12

空港アスファルト舗装の表面性状の実態

八谷好高 1 ・早野公敏2 ・竹内 康3 ・今西健治4 ・坪川将丈5


1フェロー会員 工博 独立行政法人港湾空港技術研究所空港研究センター(〒239-0826 横須賀市長瀬3-1-1)
2正会員 博(工) 独立行政法人港湾空港技術研究所空港研究センター(〒239-0826 横須賀市長瀬3-1-1)
3正会員 博(工) 東京農業大学地域環境科学部(〒156-8502 東京都世田谷区桜丘1-1-1)
4正会員 国土交通省関東地方整備局常陸河川国道事務所(〒310-0851 水戸市千波町1962-2)
5正会員 国土交通省国土技術政策総合研究所空港研究部(〒239-0826 横須賀市長瀬3-1-1)

空港アスファルト舗装の合理的な維持補修方策を策定する上で必要となる,表面性状の現状ならびにその経時変化について,今までに収集されているデータを用いて検討した.その結果として次のような知見が得られた.1) 表面性状は,誘導路に比べると滑走路が良好で,結果として滑走路のPRIは大きくなっている.2) 基準の違いから滑走路のほうがPRIは大きいにもかかわらず補修の必要がないと判定される範囲は若干少なくなっているが,滑走路,誘導路ともその範囲は6割程度であり,空港舗装全体としては良好な状態を保持できている.3) 表面性状の年間変化率は空港によって大きく異なっており,その要因は表面性状ならびに舗装施設の種類によって違いがある.4) 滑走路舗装の表面性状の年間変化率は,3項目を説明変数とする重回帰式によっておおよそ推定可能である.

Key Words:airport pavement, asphalt pavement, surface characteristics, rehabilitation needs, annual change


ACTUAL SURFACE CONDITIONS OF AIRPORT ASPHALT PAVEMENTS

Yoshitaka HACHIYA, Kimitoshi HAYANO, Yasushi TAKEUCHI, Kenji IMANISHI and Yukitomo TSUBOKAWA

Actual surface conditions of airport asphalt pavements have been surveyed and the changes of them with time have also been investigated with the accumulated survey data. The following primary findings are obtained. 1) The current surface conditions of runways are evaluated better than those of taxiways, that leads to higher PRI for the runways. 2) The current surface conditions are rated good as a whole, but those of runways are evaluated worse compared with those of taxiways. 3) Annual changes of surface conditions depend on airports, and the influencing factors are different in types of surface conditions and pavement facilities. 4) Annual changes of surface conditions for runways could be roughly estimated with multiple linear regression analysis.