【第5回舗装工学講演会講演論文集 2000年12月】

舗装工学論文集 Vol. 5, 53-58, 2000.12

骨材間隙率に基づく加熱アスファルト混合物の容積配合設計法の提案

郡司保雄・井上武美・赤木寛一

正会員ニッポメックス株式会社代表(〒331-0052 埼玉県大宮市三橋6-70)
正会員 工博 日本鋪道株式会社取締役技術研究所長(〒001-0014 東京都品川区東品川3-32-34)
正会員 工博 早稲田大学理工学部土木工学科教授(〒169-8555 東京都新宿区大久保3-4-1 58-205)

アスファルト混合物の配合設計は現在マーシャル安定度試験法による.これは昭和36年(1961年)に改訂されたアスファルト舗装要綱に採用されて以来現在に至るまで用いられてきた.最近になって,わだち掘れ現象に代表される不具合に対し,安定度による配合設計法を疑問視する現況にあること.さらに,SUPERPAVEにおいて提示された容積配合設計法が注目され,これが配合設計の趨勢になる方向に至っている.ここで提案する配合設計法は,アスファルト混合物の物理的特性である骨材間隙率が計算で推定できることから,骨材粒度を暫定的に決めて最初に間隙率を推定し,アスファルト添加後の残留空隙率や要求する各特性値を予め予測して後,確認試験を行って決定配合とする配合設計法である

Key Words: VMA,air void ratio ,compaction,asphalt pavement,volumetric mix design.


PROPOSED VOLUMETRIC MIX DESIGN METHOD FOR HOT MIX ASPHALT BASED ON THE CALCULATED VOIDS IN MINERAL AGGREGATE

Yasuo GUNJI,Takemi INOUE and Hirokazu AKAGI

Marshall stability test has been used in Japan as the mix design method for hot mix asphalt since 1961 when this method was adopted in the "Manual for Asphalt Pavement ". Recently, this method has been considered to be an emprical one that can especially design a durable mixture which is rut resistant. We, therefore, propose a rational mix design method whose procedure is to calculate the voids in mineral aggregate from the aggregate gradation then add the necessary asphalt content to get an appropriate air voids ratio of the mixture. The required material properties are checked in both this calculation and in the actual compacted specimens..